torstai 31. toukokuuta 2018

Vintage circusteema lastenhuone: Maailmanpyörä lasten lelusäilytys

Vintage circus teema lastenhuone

Tilaustyön valmistaminen
Iina Karhunen
SASKY koulutuskuntayhtymä, Tyrvään käsi- ja taideteollisuusoppilaitos, lavasterakennusosasto
2017 

Lelukori maailmanpyörä – suunnittelu


Aloitin suunnittelun etsimällä referenssi kuvia internetistä. Lähetin asiakkaalle kuvan löytämästäni lelukori maailmanpyörästä. Asiakas halusi juuri samanlaisen mutta hieman pienempänä. Päädyimme 1500mm leveään ja 2000mm korkeaan maailmanpyörään. Maailmanpyörä tulisi pyörimään 500mm korkeudessa jaloilla ja se tulisi olemaan huoneen kaarevassa kulmassa.
Huoneen kaareva kulma


Lelysäilytys maailmanpyörä kuva https://dixonstyle.blogspot.com/2010/05/price-list.html

Tutkittuani erilaisia pyöriviä rakenteita, ja niissä olevia akseleita ja laakereita piirsin runkokuvat maailmanpyörän rakenteille ja laskin materiaali menekin. Valitsin pyörien materiaaliksi koivuvanerin ja pyörien puolien ja tukijalkojen materiaaliksi koivulankun. Piirustusten pohjalta kävin ostamassa tarvittavat materiaalit, tilasin netistä laippalaakerin ja metallipuolelta akselin. Maailmanpyörän korit ovat koivuvanerista valmistettuja, puoliympyrän muotoisia ja mitoiltaan 400mm*320mm*200mm. 






Lelukori maailmanpyörä- toteutus

Maailmanpyörän pyörät rakennettiin kolmesta kerroksesta 12mm koivuvaneria jotka jyrsittiin jyrsimellä. Piirsin lattialle maailmanpyörän ulkohalkaisijan kokoisen ympyrän, ja ruuvasin jyrsimen harpin ympyrän keskipisteeseen. Asetin harppiin ympyrän säteen josta vähensin jyrsijän terän leveyden. Jyrsinnässä minua auttoi Joni.



Materiaalia säästäen päätimme jyrsiä ¼ ja ½ kaaria. Jyrsittyämme riittävästi kaaria teimme mallineen jolla saisimme jokaisen kaaren pään tasattua oikeaan säteeseen. Sahasimme pyörösahalla kaarien päät. 

Puolia tuli 8 kappaletta per pyörä. 4kpl 30mm*35mm*700mm ja 4kpl 30mm*45mm*700mm.
Puolat höylättiin ja sahattiin mittaan koivulankusta ja alajyrsimellä niihin jyrsittiin 52mm*25mm*12mm pitkä ja paksu tappi. 

Jokaisen kerroksen kaaren tuli olla osittain päällekkäin seuraavan kerroksen kaaren kanssa jotta pyörässä ei olisi heikkoja kohtia. Keskimmäisessä kerroksessa laskin ja merkkasin välit puolille. Puolan kohdalle tulevien kaarien päät piti sahata uuteen säteeseen jotta tappi istuisi täydellisesti kaareen. Joten tein uuden mallineen jolla sahasin keskimmäisen kerroksen kaaret uudelle säteelle. Piirsin pöytään kaavaksi ympyrän ja merkkasin siihen puolat. Ensimmäinen kerros kaaria niitattiin pöytään. Seuraava kerros aloitettiin puolasta joka kohdennettiin pöytään piirretyn kaavan mukaan. Kerrosta jatkettiin ennalta mittaamillani kaarilla jotka asettivat puolat tasaisesti toisistaan. 


Pyöristin jyrsimellä ja käsihöylällä pyörät ja puolat. Sekä hioin ja kittasin kaikki maailmanpyörän osat


Jotta pyörät pyörisivät samaan tahtiin ja samalla säteellä piti pyörille tehdä laipat jotka kohdensivat puolat ja keskittivät pyörän ja akselin. Laipat tehtiin 12mm koivuvanerista ja niihin keskelle porattiin akselin mentävä reikä. Maailmanpyörän tukijalat tehtiin koivulankusta valmistetusta liimalevystä. Tukijalkoihin tehtiin alas tukilevyt 18mm koivuvanerista. Tein koekasauksen akselin ja laippojen kanssa.  



Korien kanssa sain apua Petriltä. Petri jyrsi korien reunat 18mm vanerista ja teki mallineen jolla hän sai helposti taivutettua 4mm vanerin korin pohjaksi. Petri liimasi ja niittasi vanerin korin reunoihin ja jätti puristumaan mallineeseen. Mallineesta tulleisiin koreihin kiinnitettiin korin sisälle tukireuna. Viimeistelin korit sahaamalla ylimääräisen vaneriliuskan pois. Sitten kittasin niittien ja ruuvien kolot. Porasin heloille paikat ja laitoin niihin holkit. Hioin pinnat ja vein korit pohjamaalaukseen.



Maalaus ja viimeistely

Maailmanpyörän osat maalattiin samalla värimaailmalla kuin muutkin projektin osat. Tukijaloista tuli punavalkoiset ja maailmanpyörän renkaat jäivät valkoisiksi joita koristi punasiniset puolat ja korit.
Maalasin koreihin numerot korien väreillä. 




Pyörät keskitettiin laippoihin käyttäen apuna maailmanpyörän omaa akselia joka oli upotettu keskelle pöytään piirrettyä ympyrää. Liimasin ja ruuvasin laipat kiinni puoliin. Kittasin ruuvin kannat ja maalasin laipat punaisiksi.

  Porasin reiät korien heloille ja ruuvasin niihin rampa muhvit. Korit tulivat sinisten puolien kohdalle
 .

Lasten nimikirjaimet tulostin paperille ja liimasin ne 3mm MDF levylle. Sahasin kirjaimet lehtisahalla. Maalasin kirjainten pohjan valkoisella. Maalin kuivuttua lakkasin pinnat.


Ostin kaupasta styroksisia kattorosetteja kaapin alalokeroihin. Käsittelin rosetit Acrystalilla joka on kaksikomponentti hartsi. Laitoin hartsia useamman kerroksen kovan pinnan takaamiseksi. Hioin ja maalasin rosetit kultaisiksi. Rosettien taakse liimasin 6mm vaneria jotta Rosetteihin olisi helppo ruuvata kiinnitysvaiheessa.



Asennus

Sovin asiakkaan kanssa asennuspäivän. Asennusta edeltävänä päivänä otin projektin kaikki palaset yhteen paikkaan ja kävin muistilistan kanssa ne kaikki läpi. Asennuskaveriksi matkaan lähti sampo. Asennuspäivänä pakkasimme koulun autoon kaikki projektin osat pitäen huolta siitä että ne on 
kääritty pehmusteisiin huolellisesti matkan ajaksi ja että meillä on kaikki tarvittava mukana.

Maailmanpyörän ensikasaus tapahtui paikan päällä ja hyvän suunnittelun ja tarkan toteutuksen ansiosta kasaus sujui ongelmitta. Maailmanpyörän jalat olin kasannut jo koululla joten paikanpäällä pyörät vain täytyi oikeassa järjestyksessä pujottaa akselin läpi ja korit kiinnittää heloilla.



Levyt ruuvasimme 15mm pallokanta ruuveilla kaapin oviin kiinni.
Käytimme 8 ruuvia per ovi ettei levy pullottaisi reunoilta yhtään. Rosetit ruuvasin kiinni vetolaatikoiden sisäpuolelta.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti