Vintage circus teema lastenhuone
Tilaustyön
valmistaminen
Iina Karhunen
SASKY
koulutuskuntayhtymä, Tyrvään käsi- ja taideteollisuusoppilaitos,
lavasterakennusosasto
Lelukori maailmanpyörä – suunnittelu
Aloitin suunnittelun etsimällä referenssi kuvia
internetistä. Lähetin asiakkaalle kuvan löytämästäni lelukori maailmanpyörästä.
Asiakas halusi juuri samanlaisen mutta hieman pienempänä. Päädyimme 1500mm
leveään ja 2000mm korkeaan maailmanpyörään. Maailmanpyörä tulisi pyörimään
500mm korkeudessa jaloilla ja se tulisi olemaan huoneen kaarevassa kulmassa.
Huoneen kaareva kulma |
Lelysäilytys maailmanpyörä kuva https://dixonstyle.blogspot.com/2010/05/price-list.html
Tutkittuani erilaisia pyöriviä rakenteita, ja niissä
olevia akseleita ja laakereita piirsin runkokuvat maailmanpyörän rakenteille ja
laskin materiaali menekin. Valitsin pyörien materiaaliksi koivuvanerin ja
pyörien puolien ja tukijalkojen materiaaliksi koivulankun. Piirustusten
pohjalta kävin ostamassa tarvittavat materiaalit, tilasin netistä laippalaakerin
ja metallipuolelta akselin. Maailmanpyörän korit ovat koivuvanerista
valmistettuja, puoliympyrän muotoisia ja mitoiltaan 400mm*320mm*200mm.
Lelukori maailmanpyörä- toteutus
Maailmanpyörän pyörät rakennettiin kolmesta kerroksesta
12mm koivuvaneria jotka jyrsittiin jyrsimellä. Piirsin lattialle maailmanpyörän
ulkohalkaisijan kokoisen ympyrän, ja ruuvasin jyrsimen harpin ympyrän
keskipisteeseen. Asetin harppiin ympyrän säteen josta vähensin jyrsijän terän
leveyden. Jyrsinnässä minua auttoi Joni.
Materiaalia säästäen päätimme jyrsiä ¼ ja ½ kaaria.
Jyrsittyämme riittävästi kaaria teimme mallineen jolla saisimme jokaisen kaaren
pään tasattua oikeaan säteeseen. Sahasimme pyörösahalla kaarien päät.
Puolia tuli 8 kappaletta per pyörä. 4kpl 30mm*35mm*700mm
ja 4kpl 30mm*45mm*700mm.
Puolat höylättiin ja sahattiin mittaan koivulankusta ja alajyrsimellä niihin jyrsittiin 52mm*25mm*12mm pitkä ja paksu tappi.
Puolat höylättiin ja sahattiin mittaan koivulankusta ja alajyrsimellä niihin jyrsittiin 52mm*25mm*12mm pitkä ja paksu tappi.
Jokaisen kerroksen kaaren tuli olla osittain päällekkäin
seuraavan kerroksen kaaren kanssa jotta pyörässä ei olisi heikkoja kohtia. Keskimmäisessä
kerroksessa laskin ja merkkasin välit puolille. Puolan kohdalle tulevien
kaarien päät piti sahata uuteen säteeseen jotta tappi istuisi täydellisesti
kaareen. Joten tein uuden mallineen jolla sahasin keskimmäisen kerroksen kaaret
uudelle säteelle. Piirsin pöytään kaavaksi ympyrän ja merkkasin siihen puolat.
Ensimmäinen kerros kaaria niitattiin pöytään. Seuraava kerros aloitettiin
puolasta joka kohdennettiin pöytään piirretyn kaavan mukaan. Kerrosta
jatkettiin ennalta mittaamillani kaarilla jotka asettivat puolat tasaisesti
toisistaan.
Pyöristin jyrsimellä ja käsihöylällä pyörät ja puolat. Sekä hioin ja kittasin kaikki maailmanpyörän osat
Jotta pyörät pyörisivät samaan tahtiin ja samalla
säteellä piti pyörille tehdä laipat jotka kohdensivat puolat ja keskittivät
pyörän ja akselin. Laipat tehtiin 12mm koivuvanerista ja niihin keskelle
porattiin akselin mentävä reikä. Maailmanpyörän tukijalat tehtiin koivulankusta
valmistetusta liimalevystä. Tukijalkoihin tehtiin alas tukilevyt 18mm
koivuvanerista. Tein koekasauksen akselin ja laippojen kanssa.
Korien kanssa sain apua Petriltä. Petri jyrsi korien
reunat 18mm vanerista ja teki mallineen jolla hän sai helposti taivutettua 4mm
vanerin korin pohjaksi. Petri liimasi ja niittasi vanerin korin reunoihin ja jätti
puristumaan mallineeseen. Mallineesta tulleisiin koreihin kiinnitettiin korin
sisälle tukireuna. Viimeistelin korit sahaamalla ylimääräisen vaneriliuskan
pois. Sitten kittasin niittien ja ruuvien kolot. Porasin heloille paikat ja laitoin
niihin holkit. Hioin pinnat ja vein korit pohjamaalaukseen.
Maalaus ja viimeistely
Maailmanpyörän
osat maalattiin samalla värimaailmalla kuin muutkin projektin osat. Tukijaloista
tuli punavalkoiset ja maailmanpyörän renkaat jäivät valkoisiksi joita koristi
punasiniset puolat ja korit.
Maalasin
koreihin numerot korien väreillä.
Pyörät keskitettiin laippoihin käyttäen apuna
maailmanpyörän omaa akselia joka oli upotettu keskelle pöytään piirrettyä
ympyrää. Liimasin ja ruuvasin laipat kiinni puoliin. Kittasin ruuvin kannat ja
maalasin laipat punaisiksi.
.
Lasten nimikirjaimet tulostin paperille ja liimasin ne 3mm
MDF levylle. Sahasin kirjaimet lehtisahalla. Maalasin kirjainten pohjan valkoisella. Maalin kuivuttua
lakkasin pinnat.
Ostin kaupasta styroksisia kattorosetteja kaapin
alalokeroihin. Käsittelin rosetit Acrystalilla joka on kaksikomponentti hartsi.
Laitoin hartsia useamman kerroksen kovan pinnan takaamiseksi. Hioin ja maalasin
rosetit kultaisiksi. Rosettien taakse liimasin 6mm vaneria jotta Rosetteihin
olisi helppo ruuvata kiinnitysvaiheessa.
Asennus
Sovin asiakkaan kanssa asennuspäivän. Asennusta
edeltävänä päivänä otin projektin kaikki palaset yhteen paikkaan ja kävin
muistilistan kanssa ne kaikki läpi. Asennuskaveriksi matkaan lähti sampo. Asennuspäivänä
pakkasimme koulun autoon kaikki projektin osat pitäen huolta siitä että ne on
kääritty pehmusteisiin huolellisesti matkan ajaksi ja että meillä on kaikki
tarvittava mukana.
Maailmanpyörän ensikasaus tapahtui paikan päällä ja hyvän
suunnittelun ja tarkan toteutuksen ansiosta kasaus sujui ongelmitta.
Maailmanpyörän jalat olin kasannut jo koululla joten paikanpäällä pyörät vain
täytyi oikeassa järjestyksessä pujottaa akselin läpi ja korit kiinnittää
heloilla.
Levyt ruuvasimme 15mm pallokanta ruuveilla kaapin oviin
kiinni.
Käytimme 8 ruuvia per ovi ettei levy pullottaisi reunoilta yhtään. Rosetit ruuvasin kiinni vetolaatikoiden sisäpuolelta.
Käytimme 8 ruuvia per ovi ettei levy pullottaisi reunoilta yhtään. Rosetit ruuvasin kiinni vetolaatikoiden sisäpuolelta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti