maanantai 28. toukokuuta 2018

ÍNÁBAN KÉSZÜLT :Unkarin työssäoppiminen Nukke 2/2

Bunraku tyylisen Tarkóbotos nuken valmistaminen
Tuotteen valmistaminen käsityönä
Iina Karhunen 
SASKY koulutuskuntayhtymä, Tyrvään käsi- ja taideteollisuusoppilaitos, Lavasterakennusosasto 2018

Tästä nuken valmistus osa1
Toteutus: Nuken vartalo ja raajat

Jalkoihin ja käsiin käytin 60mm solumuovia. Leikkasin piirtämäni kaavat paperista ja jäljensin ne solumuoville. Vannesahaa käyttäen sahasin jokaiselle raajalle suorakaiteen muotoisen palan johon piirsin kaavan . Vannesahalla sahasin ensin kappaleen sivuprofiilin ja metallipiikeillä niittasin palaset yhteen etuprofiilin sahaamisen ajaksi. Vartaloa varten liimasin 4 palaa 30mm solumuovia toisiinsa käyttäen kontaktiliimaa. Sahasin vartalon käyttäen samaa tekniikkaa kuin raajoissa.




Käytin torson ja raajojen veistämiseen katkoteräveistä, monitoimityökalua erilaisilla hiomalaikoilla varustettuna sekä pieniä kynsisaksia. Lopuksi hioin solumuovin pinnan monitoimityökalun hiomalaikalla



Kämmenet ja jalkaterät veistin vapaalla kädellä ilman piirrustuksia. Riiviöt elokuvista tutuista hahmoista inspiroituneena veistin nukelleni 3 sormiset kämmenet. Nukketeatteri maailmassa nukeilla on normaalisti neljä sormea viiden sijaan. Tämä johtuu siitä että kämmenessä viiden sormen kanssa oli aivan liikaa tungosta. Käsi on myös helpompi työstää tällä tavoin, toki poikkeuksia löytyy riippuen hahmosta. Päädyin kämmenissä yksinkertaiseen mustakalakäteen joka tarkoittaa sitä, että hahmon ranne liikkuu mutta sormet pysyvät paikoillaan.





Nivelet

Kun olin sahannut ja muotoillut kaikki palaset, oli aika laittaa nivelet raajoihin. Nivelinä ranteissa ja kyynärpäissä käytin 30mm polypropyleeniremmiä ja olkapäissä 10mm polypropyleeniremmiä.

Pujotin remmin keskeltä halkaistun käsivarren läpi ja liimasin sen paikoilleen käyttäen kontaktiliimaa. Mahdollisimman luonnollisen käsiliikkeen takaamiseksi halkaisin remmin sisäänmenoaukon erisuunnassa kuin ulostuloaukon. Keskellä kappaletta remmi kiertyi ulostuloaukkoa vastaavaan suuntaan. 



Jaloissa 30mm polypropyleeniremmi menee koko matkalla läpi reiden ja pohkeen kantapään alle, jossa liimasin sen litteäksi jalkapohjaa vasten. Tämä tekniikka takaa vahvat liitokset. Jotta solumuovi kestäisi pitempään käyttöä tein kaikkiin niveliin vahvikkeet puusta. Puuvahvikkeet nivelissä estävät raajojen yliojentumisen polvien, nilkkojen ja kyynärpäiden kohdalla. Painoksi jalkaan liimasin kantapäähän palan puutankoa.

Torson ja raajojen pintakäsittely


Solumuovin pohjustamiseen käytin liimaa ja harsokangasta. Pohjustin solumuovipalaset yhdellä kerroksella liimaa. Liiman kuivuttua levitin uuden kerroksen ja sen päälle levitin harsokankaan. Nypytin etu- ja takakappaleen harsot liitoskohdasta yhteen. Liiman kuivutta trimmasin reunat saksia ja katkoteräveistä käyttäen. Solumuovin päällystämisessä on monia tekniikoita. Yleisimpänä harsolla pinnoittamisen lisäksi on kankaan muotoon ompelu raajojen päälle. Harsolla pinnoittaminen on huomattavasti nopeampi vaihtoehto näistä kahdesta.




Kankaalla päällystämisen jälkeen maalasin torson ja raajat käyttäen samoja akryylimaaleja kuin kasvoihin.  Maalasin ensin kaikkiin tasaisen pohjan, jonka jälkeen töpötin vaahtomuovisienellä vihreän ja harmaan eri sävyissä varjoja ja korostuksia. Laimennetulla mustalla suoritin värihuuhtelun torsoon ja raajoihin.




Raajojen kiinnitys

Liitin käsivarren olkapäähän MDFllä vahvistetun remmin kera. Tein olkapäähän viillon ja työnsin 2mm paksun ja 25mm leveän mdf levynpalan olkapäähän ja merkkasin palaan olkapään kaarevuuden. Sahasin sopivat palaset vannesahalla, pyöristin reunat ja liimasin remmin MDFään. Vahvistin liitoksen metalliniiteillä. Tämän vaiheen olisi voinnut myös tehdä ennen kankaan laittoa, mutta koska nukelle tuli vaatteet, ei raajojen liitoskohdilla ole väliä kun ne jäävät piiloon vaatteiden alle. 





Jalat kohdistin torsoon siten, että liikuttaessa jalka ei hinkkaa mihinkään ja pääsee kääntymään vaivatta.
Tein torson haaroväliin 12mm reiän metalliputkella ja paikkasin sen puutapilla, jossa oli 3mm reikä narulle.
Toistin saman molempiin jalkoihin. Jalkoja kannatteleva naru kiinnittyi torsossa oleviin metallikoukkuihin,
jotka taivutin rautalangasta ja vahvistin MDF levyllä ja niiteillä. Lonkan kohdalle tein molemmille puolille viillot, joihin upotin metallikoukut epoxi liiman kera.     




Pään kiinnitys

Kaulaa varten porasin 12mm puutappiin keskelle kaksi 3mm reikää joihin työnsin 3mm paksun rautalangan niin, että yläpäähän jäi 3mm paksun narun mentävä silmukka.Taivutin rautalangan päät puutapin pohjasta sivuille ja liimasin puutapin epoxi liimalla kaulaan, johon olin tehnyt tapin mentävän reiän.  
Pujotin narun päälaelle tehdystä reiästä sisään silmukan läpi ja ulos toisesta päälaella olevasta reiästä.




Vaatteet

Vaatteiden inspiraationa käytin metsän peikkojen ja röllien vaatteita. Vaatteet saivat olla hieman repaleisia ja ehkä jopa useammasta palasta kasattuja. Aloitin piirtämällä suuntaa antavat suunnitelmat vaatteista.
Suunnittelin kahdet eri ylä- ja alaosat. Valitsin vaihtoehdoista toteutettavaksi haaremihousut ja ponchon. Haaremihousuissa polvien nivelet pysyvät hyvin piilossa löysän kankaan alla ja nuken jaloilla on tilaa liikkua.
Syvään uurretulla kaula-aukolla varustettu poncho peittää olka- ja kyynerpäät mutta paljastaa torson johon on käytetty aikaa ja jossa on paljon yksityiskohtia.  

Halusin toteuttaa vaatteet käyttäen luonnon materiaaleja kuten pellavaa, puuvillaa ja nahkaa. Ensin ajattelin vaatteiden materiaaliksi juuttikangasta mutta teatterin varastosta ei löytynyt yhtään. Aikani kaiveltua teatterin lukuisia kangaspinoja löysin hahmolleni sopivan tuntuisia ja sävyisiä kankaita. Lopullisiksi kankaiksi valikoituneet materiaalit määrittivät vaatetuksen suunnan ja vaatetyyli kallistui muinaiseen japaniin ja samuraiden vaatetukseen. Ompelin housut kasaan jämäpaloja hyväksi käyttäen.

Pellavakaavun leikkasin nuken mittoihin, revin helmat näyttämään kuluneilta ja lisäsin kangaskauluksen. Löysin kangaskaapista upeita värjättyjä ja revittyjä nahkasuikaleita ja sain inspiraation olkapanssariin, joka samalla toimii takin kauluksena sekä koristevyönä. Tein nahkasta yksityiskohtia kaapuun ja yhdistin napeilla takin ja koristevyön joka kiertää nuken toisen olan takaa eteen. 


Vaatteiden mukana nukkeni luonne alkoi kehittyä ja persoona tuli näkyviin. Vaatteet herättivät nuken henkiin ja pidimme nimiäiset uudelle tulokkaalle nukketeatterin takapihalla. Auringon laskiessa Budan kukkoloiden taakse hän sai nimen Rafi.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti