lauantai 25. maaliskuuta 2017

Rakettitiedettä osa 7 raketin ohjauspaneeli 1/2


Raketin ohjauspaneelin palat 24-27.1.17
Aloitimme ohjauspaneelin tekemällä Pinjan kanssa 1:1 piirroksen ohjauspaneelin pienoismallista(jonka Nea oli suunnitellut)  jotta saisimme selville jiirien kulmat. Sahasimme mdf levystä oikean kokoiset kappaleet joihin teimme tarkistuspyörösahalla oikean kulman joka oli 22.5 astetta. 
Seuraavaksi pääsin tekemään lamello harjoituksia. Hyvän tovin harjoittelun jälkeen aloin tekemään lamello merkkejä ja sitten eikun lamello kone käteen ja pöllyttämään.

Teimme koepuristuksen lamellojen kanssa ja sitten laitoimme Pinjan kanssa ensin Ohjauspaneelin etupuolen puristumaan ja toisella kerralla takapuolen.
Kun ohjauspaneelin runko oli kasattu hioin sen epäkeskohiomakoneella. Sitten vähän kasasimme raketin runkoa ja  ikkunoita.


 Raketin ohjauspaneelin kehys14-15.3.17
Ohjauspaneeliin oli tarkoitus tehdä pleksi ja yksinään se ei olisi tukeva joten sille tuli tehdä kehys.
Ohjauspaneelin kehys oli tarkoitus tehdä liimalevystä ja sormiliitoksilla ja kiinnittää kappaleet toisiinsa. Aloitin liimalevyn teolla ja sitten lähdin harjoittelemaan sormiliitosten tekoa.

liimalevyt menossa höylälle

Sketchup sormiliitoksia

Käytin alajyrsin konetta 1 cm paksuisilla terillä ja 1 cm paksuisilla välikappaleilla.
tein useamman koejyrsinnän jotta löysin oikean "syvyyden" ja korkeuden.  

Kehykseen piti tehdä sisäpinnoille terän paksuinen (4mm) ura johon tulisi pleksi.
Ura sahattiin pyörösahalla jota nostettiin 8 mm  ja kappale liuutettiin terän yli.  

Kaikki tämä kuulostaa helpolta mutta joskus 2 tekijää on huonopi kuin yksi ja jollain säkällä opettajan kanssa pähkäilimme ja onnistuimme tekemään uran väärälle puolelle. 
Tämähän ei olisi haitannut jos en olisi jo jyrsinyt liitoksia päihin, mutta kun olin.
Paikkasimme uran oikean paksuisella koivurimalla ja liimalla ja jätimme sen levypuristimeen yöksi.
Seuraavana aamua sahasimme uuden uran "oikealle" puolelle mutta se tuli nyt liian reunaan joten heitin liimalevyn jämäpalikoihin ja lähdin tekemään uutta liimalevyä jonka jyrsin uusiksi ja sahasin uran nyt vihdoin oikeaan kohtaan. 
Tulipahan harjoiteltua liimalevyn tekoa ja alajyrsinkoneen käyttöä.


Itse vajavaisen sormiliitoksen puristus oli myös hieman haastavaa mutta käytin raketin ohjauspaneelia muottina ja Pinjan kanssa puristimme palaset toisiina. Päältä kaikki näytti hyvältä mutta alta oli jäännyt vähän rakoja. Onneksi kehys maalattaisiin joten kitti pelastaa tässäkin tilanteessa.



Hioin ja kittasin kehyksen ja sitten se siirtyikin maalattavaksi.
Pinja V. Sekoitti harmaan maalin ja maalasi pohjakerroksen. Maalipintaan oli kuitenkin lentänyt jotain irtoroskaa joten jouduin rankalla kädellä hiomaan pinnat sileäksi ja lisäsin vielä hienotasoitetta ennen kuin maalasin lopullisen maalikerroksen

Seuraavaksi oli tarkoitus tuoda paperilta oikeaan elämään ohjauspaneelin näppäimistö.
Olimme pitkin projektia sulatelleet useita erivaihtoehtoja ohjauspaneelille sillä tämä lukunurkkaus olisi aktivoiva joten siellä tulisi olla liikkuvia osia.

Ehdotuksia olivat esimerkiksi rulla jossa olisi päivämäärä/nopeus/määränpää, Lasten liukupalapeli sekä ratti/ohjaussauva.


Saimme muutaman vanhan näppäimistön jotka Pinja L. avasi ja sisältä löytyi hieno muovinen virtapiiri kalvo. Kävin ensin maalaamassa sen spraymaalilla mutta se ei oikein tykännyt pysyä pinnassa joten kakkosten Jade maalasi sen akryylimaaleilla, ikäväksemme työpinnoilta oli tarttunut valkoista maalia päälipuolelle joka ei enään irronnut joten otin uuden muovikalvon toisesta näppäimistöstä ja laitoin pilalle menneen jämälaatikkoon odottamaan jatkokäyttöä.

Ajattelin ensin että teen puusta näppäimet mutta sitten opettaja ehdotti että voisin käyttää näppäimistöstä tulleita näppäimiä. Hioin terävät reunat ja kaikki pinnat mattamaisiksi jotta maali tarttuisi ja maalasin näppäimet spraymaalilla ja lisäsin vielä lakan pintaan. 
Sillä aikaa kun maali kuivui sahasin sopivan kokoisen pleksin kehyksen sisään jättäen muutaman millin liikkumis varaa ja sahasin myös virtapiirikalvon päälle tulevan pleksin.
Pylväsporakoneella kävin poraamassa nappuloille sopivia reikiä ja sitten pohjamaalasin näppäimistön.

Loppujen lopuksi kaikista näppäimistöön tulevista ideoista päädyin kosketusnäppäimistöön, pyörivään nopeusmittariin, kiinteisiin nappuloihin ja muutamaan paineltavaan/käänneltävään nappulaan jotka oli tarkoitus hakea sähköpuolelta jämälaarista.

Liimasin näppäimet kiinni käyttäen cascon akryyli saumausmassaa. Se oli sotkuista hommaa.

Pohjamaalasin ykköspohjalla ohjauspaneelin käyttäeen telaa.

Näppäimet liimattuna paikoilleen, enään pleksin ja nopeusmittarin ruuvaus ja sitten ohjauspaneelin voikin kasata loppuun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti